Jeane Zwinkels

HET OORLOGSDAGBOEK VAN JEANE ZWINKELS
De Westlandse Jeane Zwinkels heeft echt geleefd. Zij houdt tussen 1939 en 1945 een dagboek bij. Wij hebben hiervan een theatervoorstelling gemaakt. De kinderen beleven de belangrijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog zoals deze zich voordeden in het Westland, gezien door de ogen van een Westlandse inwoonster. Jeane schrijft in haar dagboek op het moment dat de gebeurtenissen plaatsvinden. In het decor is een videoscherm verwerkt waar doorlopend projectie plaatsvindt van uniek Westlands oorlogsarchiefmateriaal. Ook Jeanes dagelijkse beslommeringen, dromen en angsten passeren de revue.

Af en toe stapt de actrice uit haar rol en speelt verschillende personages, bijvoorbeeld een NSB’er, een joodse Westlandse bewoner en een Westlandse verzetsstrijder. Ook draagt zij toegankelijke gedichten voor met daarin wat diepere gedachten. Er wordt een aantal liedjes gezongen.

Voor Westlandse basisscholen
De voorstelling is geschikt voor leerlingen van groep 7 en 8. De voorstelling duurt 45 minuten met een nazit van 15 minuten. Tijdens de nazit is er gelegenheid om vragen te stellen en gedachten uit te wisselen met de actrice. De kosten bedragen € 75,- exclusief 6% BTW. Door Historisch Archief Westland is een lespakket ontwikkeld.

De Driekleur in ‘s-Gravenzande

Mauritsschool in De Lier

De Zeester in Monster

Fondsen
Er hebben veel instellingen bijgedragen om deze productie mogelijk te maken: Fonds Westland, Beheerstichting Loswal ‘De Bonnen’, VFonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Arie Kuiper Fonds en gemeente Westland.

Maghen Hilgersum speelt de rol van Jeane Zwinkels

De voorstelling is voor groep 7 en 8 bestemd.

Diverse partijen
Het project is een samenwerkingsverband tussen Stichting Vrijheid (Voorheen Stichting Narrenschip), Theater in Feite, Historisch Archief Westland en Bibliotheek Westland, onder begeleiding van Westland Cultuurweb. Westlandtheater De Naald is betrokken als adviserende organisatie.

De actrice is Maghen Hilgersum, die bekend is als winnares van Una Voce Particolare 2010 en als deelneemster van the Voice of Holland 2013. Aart van den Berg van Theater in Feite heeft het schrijfwerk en de regie voor zijn rekening genomen.

Limiet

Reeds 40 Westlandse klassen hebben de voorstelling gezien of reeds geboekt. Wij kunnen de voorstelling in 2017/18 nog twintig maal spelen.

Meer informatie | of maak uw interesse kenbaar bij:
Theater in Feite / Aart van den Berg
0174-420018