Schuilnaam Bertus

De voorstelling uit 2016 Schuilnaam Bertus gaat over de Westlander Leendert Valstar,een belangrijk verzetsman, zowel in het Westland als landelijk.Hij behoorde tot de top van het Nederlandse verzet.Hij is gefusilleerd in september 1944.

Maghen Hilgersum vertelt het levensverhaal van Leendert Valstar,van geboorte tot zijn dood (en erna).

Chris Camfferman vertolkt Leendert. Arjen Molenaar begeleidt op de piano.

Maghen vertelt, zingt, speelt personages uit Leenderts levenen reflecteert op gebeurtenissen met behulp van gedichten/gedachten.

Op de achtergrond: foto’s en ander archiefmateriaal.

Op een aantal cruciale momenten tussen 1939 en 1944 zetten we het leven van Leendert stil.

We zien hem tijdens zijn dilemma’s, vlak voor een keuzemoment:

vlak voor de oorlog, bij de capitulatie, het begin van zijn verzet, bij een overval,bij zijn vlucht, tijdens zijn dubben om zich aan te gevenomdat zijn vrouw gevangen is genomen, na een topoverlegmet de Landelijke Knokploeg, bij een tussentijds bezoek aan zijn vrouw,voordat hij tot een liquidatie beslist, nadat hij heeft gehoorddat zijn vrouw na 14 jaar in verwachting is, bij zijn arrestatie, tijdens het verhoor en in de cel.

Een half jaar voor de bevrijding wordt hij gefusilleerd.

De durf en moed van Leendert Valstar, zijn heldendom in zijn zwakte en krachten in zijn dilemma’s worden in de gedachten en gedichten naar het heden vertaald.

De voorstelling heeft grote indruk gemaakt op het publiek.

Maghen en Chris

Met dank aan:
Stichting Vrijheid (Voorheen Stichting Narrenschip)